Trin 2 – Vælg dine søgeord og søgesætninger
En søgeordsanalyse involverer noget research samt god viden om dit forretningsområde og hvilke behov du ønske at dække hos dine kunder. Hvis du er i et snævert marked med få udbydere, hvor der samtidigt benyttes meget specielle søgeord, kan det være nemt at komme til tops i søgemaskinerne. Har du derimod mange dygtige konkurrenter, som kæmper om de samme søgeord, kan det være vældig hårdt at kæmpe dig til tops i søgeresultaterne.
Søgeord eller søgesætning?
I denne artikel anvender jeg både termerne “søgeord” og “søgesætning.” Når jeg refererer til søgeord, tænker jeg primært på enkeltord, f.eks. “biler.” Når jeg omtaler søgesætning, henviser jeg til situationer, hvor brugeren søger med flere ord på én gang, som f.eks. “biler odense.”
Når jeg bruger betegnelsen “sætning,” mener jeg ikke nødvendigvis en fuldstændig sætning, men blot flere samtidige søgeord, som brugerne potentielt finder på at indtaste i søgefeltet.
For mange brancher kan det være en stor udfordring at komme til at rangere højt på et enkelt søgeord som fx ‘biler’. Derfor kan det være mere hensigtsmæssigt at optimere din hjemmeside for søgesætninger som “biler odense”, eller endnu mere specifikt “billige brugte biler odense”.
Det er vigtigt at tænke i brugerens perspektiv. Hvis en bruger for eksempel søger på søgeordet “biler”, vil dette resultere i millioner af søgeresultater. Ved at tilføje en geografisk indsnævring som “biler odense” reduceres antallet af resultater, og de øverste resultater har tydelig relevans for Odense. Hvis brugeren stadig ikke er tilfreds, kan det være, at vedkommende forsøger med yderligere præcisering som “billige brugte biler odense” osv.
Inspiration til at finde søgeord
Der er flere måder du kan blive inspireret til at identificere gode søgeord. Formålet er ikke at opsnappe så mange søgeord som muligt, men derimod at skabe et solidt grundlag for at finde præcise søgesætninger, du kan fokusere på:
- Brug Google Søgeordsplanlægning, Googles søgeordsværktøj. For at få adgang til dette værktøj skal du have en Google annoncekonto. Indtast de søgeord, du allerede har fundet, og se, hvilke resultater der genereres.
- Start en Google annoncekampagne. Her finder du en værdifuld kilde til information om brugernes foretrukne søgeord.
- Undersøg dine konkurrenters sider for at afdække, hvilke søgeord de satser på. Gennemgå også deres “Titles” og “Descriptions” på siderne (se trin 3 for yderligere information om Titles og Descriptions).
- Udfør en almindelig Google-søgning på de søgeord, du allerede har fundet, og observer, hvad der vises i søgeresultaterne. Dette kan muligvis inspirere dig til at identificere flere relevante søgeord og søgesætninger.
- Prøv også keywordtool.io. Her kan du hurtigt generere en masse gode ideer til søgeord.
Jeg anbefaler kraftigt at du tilknytter din hjemmeside til Google Search Console. Dette giver dig information om alle søgninger, hvor din hjemmeside er blevet vist i Google søgeresultaterne, inklusive din placering. Dette gør det muligt for dig at målrette forbedringer af dine placeringer på relevante søgeord.
Tjek forskellige varianter af søgesætninger
Google har helt styr på, at søgeordene “bil” og “biler” repræsenterer to sider af samme sag. Men når du beslutter dig for, hvilken søgesætning du vil rette din hjemmeside mod, er det ikke ligegyldigt, om du benytter entals- eller flertalsform. Selv små variationer i en søgesætning kan føre til betydeligt forskellige resultater. Prøv for eksempel at søge på disse fire varianter og se, hvordan søgeresultaterne varierer på en tilfældig dag:
- “brugt bil i odense” (3.000.000 resultater)
- “brugte biler i odense” (3.700.000 resultater)
- “brugt bil odense” (1.300.000 resultater)
- “brugte biler odense” (1.800.000 resultater)
Bemærk: Når du tjekker resultatet af en søgning i Google, bør du bruge en inkognito-browser for at søge anonymt. Ellers vil Google tage hensyn til, hvad den i forvejen ved om dig. Jeg anvender selv inkognito-browseren i Chrome (tryk Ctrl+Shift+N i Windows-versionen).
Dan dig et indtryk af de søgeresultater, der ligger øverst for hver af de forskellige søgninger. Er der nogle af dem, der synes at være der uden stærk søgeoptimering? Hvis det er tilfældet, kan det være en kamp, der er værd at tage op.
Sammenlign dine observationer fra disse prøvesøgninger med oplysninger fra for eksempel Googles søgeordsplanlægger (se ovenfor) om, hvor mange konkrete søgninger der er på de forskellige søgesætninger, og træf dine valg på baggrund af disse data.
Har du brug for hjælp til søgeoptimering af din hjemmeside?
Giv mig et kald på telefon: 70 25 55 52 for en uforpligtende snak, eller brug nedenstående kontaktformular.
Kontakt mig vedrørende søgeoptimering af din hjemmeside